CulturaCulturaÚltima hora

É este o campo de batalla?

Estrea no Barco de “Crónica dun pobo” de Gargallada Teatro

 

Pode un tomar con humor calquera cousa ou sucedido, por grave que sexa? Pode un rir ou facer rir con algo tan humanamente inhumano como unha guerra, o enfrontamento armado contra un semellante no campo de batalla, os dun uniforme contra os do outro? Pode explicarse unha ditadura e as súas consecuencias como se fose unha farsa? Claro que si, no escenario todo é posible.

Miguel Gila foi mestre do humor absurdo sobre o asunto bélico, aínda mantemos na retina a súa imaxe con uniforme de campaña chamando por teléfono ao inimigo para preguntarlle a que hora ía comezar a batalla, se non podían retrasar o ataque previsto pois a esa hora non lles viña ben aos do seu bando. Porque máis aló da linguaxe bélica e das soflamas de combate (lamentablemente aínda presentes no momento actual da historia da civilización), os que forman a tropa teñen en común tantas cousas que ningunha orde disparatada poderá destruír o que de rutinaria realidade bule nas súas cabezas e os sentires e o latexo vital de cada un, máis alá do uniforme e da bandeira.

Gargallada Teatro escolle este rexistro de humor e crítica social para presentar a peza en dous actos titulada “Crónica dun pobo”, construida con dous textos teatrais de Miguel Gila que son puro esperpento sobre a guerra civil e a posterior ditadura e que foron traducidos e adaptados por Manuel Caramés.

 

 

É este o campo de batalla?, é unha das preguntas sobre a que xira o primeiro acto, á que non saben dar reposta nin os dous soldados “inimigos” (Xosé Luis Conde e Juanjo Fernández resolven con moita eficacia os diálogos que protagonizan este acto) nin os paisanos (o rapaz que quere alistarse, a velliña, a muller que vai lavar, o vendedor de globos) que achegan instantes de tenrura e inxenuidade transitando por aquel campo de batalla con horario de apertura. Resulta especialmente tráxica a escena na que unha rapaza ofrece o seu corpo ao soldado a cambio de comida (sobresaínte a interpretación de Carme Hernández) unha situación onde a tensión dramática ocupa sen concesións o lugar da risa. Non hai estupidez máis grande ca guerra, na que todos sofren e que ninguén entende nin sabe que razón ten de ser, nin sequera os estrafalarios oficiais emitindo ordes de matar porque “para iso estamos aquí”.

 

 

O segundo acto alude á ditadura, o esperpento sobe un par de chanzos para situarse no pedestal onde aparece o xeneralísimo. Magnífica a xestualidade, a voz e a interpretación que fai Emilio González, quen mantén co secretario (Lalo Santos) uns diálogos para esmendrellarse coa risa, acentuando o carácter grotesco do personaxe que dirixiu este país durante corenta anos. Os procedementos de control social, aculturización, represión e censura do ditador ridículo viñan enfatizarse igualmente coa aparición sobre as táboas dun toureiro, un censor aplicado, un trío flamenco e un verdugo sentimental.

Calquera representación teatral con música en directo ten un plus que o espectador agradece, Antela Roo marca co acordeón as transicións entre unha escena e outra, enfatiza o sentido do texto e introduce os cambios de ánimo con discreción e na medida xusta. Igualmente brillante resulta o “tablao”con guitarrista e dúas folclóricas que cantan e bailan unha copliña orixinal e ben graciosa, facendo subir a comicidade cara ao final deste segundo acto que presenta todo el un ritmo máis trepidante.

 

 

Logo de “Pardais e falcóns” representada o ano pasado no Castro, Gargallada presenta de novo un elenco ampliado, sumándolles aos da “alineación titular” (Lalo Santos, Reyes Limia, Manolo González, Álvaro Baños, Carmen Hernández e Aurora Fernández) os nomes de Xosé Lois Conde, Juanjo Fernández, José Manuel G. Borace, Moncho Díaz Macías, Ángel Rodríguez, Emilio González López, Xabier Blanco e Antela Roo. No espazo escénico, sobrio e mínimalista, resalta o vestiario cuarteleiro, o detalle nostálxico do “nicanor” de artesanía local e o colorismo da trangallada folclórica, iluminado coa pulcra corrección que pon Vanesa Yáñez nos seus traballos. Todos eles foron recoñecidos polo público, que abarrotaba o Lauro Olmo, cunha prolongada e sentida ovación.

Mención á parte merece o impecable traballo do director, Manuel Caramés. Non é nada fácil dirixir catorce actores e actrices amadores, con problemas para coincidir nos ensaios e outras debilidades, e levar o grupo a un nivel interpretativo como o que se viu na estrea de “Crónica dun pobo” resulta encomiable e é xusto recoñecer en Caramés un sólido director de escena, sen deixar de ser a alma máter do grupo Gargallada, expresión afortunada e inspirada do teatro e da cultura comarcal.

Texto: Gustavo Docampo.

Fotos: Víctor Santos, agás as dúas primeiras fotos da galería que son cedidas.

Artigos relacionados

Back to top button